Peran Nilai-Nilai Sumpah Pemuda Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di SMAN 18 Jakarta

Authors

  • Herdin Muhtarom
  • Gery Erlangga

DOI:

https://doi.org/10.36706/jc.v10i2.288

Keywords:

Millennial, Youth Pledge, Nationalism

Abstract

Starting from a problem in the school environment related to the event held by the school regarding the youth oath event which was limited to celebrating it without interpreting the values of the youth oath in the activity. So that in this study, it has the aim of being able to determine the level of understanding of SMAN 18 Jakarta students in understanding the contents of the youth oath incident as a role in shaping character. This study uses the Mixed Methods method with the Sequential Explanatory model type. Then the data collection technique was by distributing questionnaires to students of SMAN 18 Jakarta as the research sample. The results show that the understanding of the role of youth oath values in shaping the character of students of SMAN 18 Jakarta understands the meaning of the content in the youth oath incident with a data percentage of 67.7% expressing understanding of the values contained in the youth oath. As a millennial generation, it should be able to implement an understanding of the values of the youth oath so as to increase the sense of nationalism in the millennial generation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Affan, H. M., & Maksum, H. (2016). Membangun Kembali Sikap Nasionalisme Bangsa Indonesia Dalam Menangkal Budaya Asing Di Era Globalisasi. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 65–72.

Ainina, I. A. (2014). Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. IJHE: Indonesian Journal of History Education, 3(1), 40–45.

Alfaqi, M. Z. (2016). Melihat Sejarah Nasionalisme Indonesia Untuk. Jurnal Civics, 13(2), 209–216.

Amboro, K. (2015). Membangun Kesadaran Berawal Dari Pemahaman: Relasi Pemahaman Sejarah Dengan Kesadaran Sejarah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Sejarah FKIP Universitas Muhammadiyah Metro. Jurnal Historia, 3(2). 2

Apdelmi, A., & Fadila, T. A. (2017). Implementasi Metode Sosiodrama Dalam Meningkatkan Sikap Nasionalisme Siswa Pada Pembelajaran Sejarah. HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 5(2), 143. https://doi.org/10.24127/hj.v5i2.912

Asmara, Y. (2018). Seminar Nasional Sejarah ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang. Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Sejarah Di Era Revolusi Industri 4.0, 216–227.

Creswell, J. W. (2016). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (terj. Achmad Fawaid). In Pustaka Pelajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Fitria, A. (2014). Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini, 5, 78–84.

Hermawan, B. S. (2019). Implementasi Nilai Persatuan di SMA Negeri 1 Lasem Pada Siswa Kelas XI IPS Tahun Ajaran 2017/2018 Pokok Bahasan Materi Sumpah Pemuda. HISTORIA PEDAGOGIA Jurnal Penelitian Dan Inovasi Pendidikan Sejarah, 8(1), 33–41.

Kristiyanti, T. (2010). Sumpah Pemuda dan Nasionalisme Indonesia. Majalah Ilmiah INFORMATIKA, 1(3), 89–99.

Mahnun, N. (2019). Media Pembelajaran (kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran bagi Anak Sekolah Dasar). Jurnal Studi Islam, 14(1), 1

Mulyana, E. (2015). Pendidikan Karakter Dalam Rangka Pembangunan Bangsa. Empowerment, 3(1),41–49.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Metods). In Alfabeta. Bandung: Alfabeta.

Setiawan, J., & Hadi, R. S. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Materi Sejarah Kebangkitan Nasional. Jurnal Sejarah Dan Budaya, 12(1), 39–48. http://dx.doi.org/10.17977/um020v12i12017p39

Sirnayatin Ariska, T. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Sejarah Titin. 1(3), 312–321.

Suwirta, A. (2015). Memaknai Peristiwa Sumpah Pemuda dan Revolusi Kemerdekaan Indonesia dalam Perspektif Pendidikan. Sipatahoenan: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 1(1), 57–68.

Widiyono, S. (2019). Pengembangan Nasionalisme Generasi Muda di Era Globalisasi. Jurnal Populika, 7(1), 12–21. https://doi.org/10.37631/populika.v7i1.24

Yani, A. (2015). Menakar Kurikulum Geografi 2013 dalam Pengembangan Nilai Patriotisme. MIMBAR, Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 31(2), 379. https://doi.org/10.29313/mimbar.v31i2.1468

Yoga Agustin, D. S. (2011). Penurunan Rasa Cinta Budaya Dan Nasionalisme Generasi Muda Akibat Globalisasi. Jurnal Sosial Humaniora, 4(2), 177–185. https://doi.org/10.12962/j24433527.v4i2.632.

Zabda, S. S. (2016). Aktualisasi Nilai-nilai Pancasila sebagai Dasar Falsafah Negara dan Implementasinya Dalam Pembangunan Karater Bangsa. Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 106–114. 10.2317/jpis.v26i2.3355.

Downloads

Published

2025-06-19

How to Cite

Muhtarom, H., & Erlangga, G. (2025). Peran Nilai-Nilai Sumpah Pemuda Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Di SMAN 18 Jakarta. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(2), 114–128. https://doi.org/10.36706/jc.v10i2.288

Issue

Section

Articles