Development Of History Learning Module For High School In Palembang City

Authors

  • Maulana Muhammad Universitas Sriwijaya
  • Hudaidah Hudaidah
  • Supriyanto Supriyanto Universitas Sriwijaya

Keywords:

Development, Learning Media, Validity, Practical

Abstract

 

A research of “Development of Learning Module for Senior High School at Palembang. As Problem analyisis is how to develop historical and practical learning module at Senior High School Muhammadiyah 1 Palembang. The purpose of this reasearch is to produce learning module on learning history for Senior High School Muhammadiyah 1 Palembang. This research is a kind of development research that use the model of dick and carey. The validity of this learning media is assessed by three adept consist of material, language, and instructional design. Value obtained in the validation process are material: 3.80 languages: 3.90 and lesson design: 4.00 All is in valid category by using valid product it can be seen that obtained with pretest of 25,9% and posttest of 77,0% after a field, this indicates increasing of 51,1% with a value of N-Gain 0.68% so it can be concluded that module learning media history of five days five nights war for schools at Palembang valid and practical.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri, Sofan dan Ahmadi. 2010. Kontruksi Pengembangan Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian (suatu pendekatan praktik). Jakarta : PT . Rineka Cipta.

Aunurrahman. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Emzir. 2013. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Hill, Winfred. 2011. Theories of Learning Teori-Teori Pembelajaran Konsepsi, Komparasi dan Signifikasi. Bandung: Nusa Media

Margaret, E. Bell. 1994. Belajar dan Membelajarkan. Jakarta: Raja Grafindo.

Mudlofir, H. Ali. 2011. Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Mulyasa. 2006. Kurikulum Yang Disempurnakan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nasution S. 2013. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar.Jakarta : Bumi Aksara

Pribadi, Benny A. 2011. Langkah-Langkah Penting Merancang Kegiatan Pembelajaran Yang Efektif dan Berkualitas Model Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: PT Dian Rakyat.

Putra, Nusa. 2013. Reasearch & Development (Penelitian dan Pengembangan: Suatu Pengantar). PT. Raja Grafindo

Prawiradilaga, Salma dan Siregar, Eveline. 2008. Mozaik Teknologi Pendidikan. Jakarta. Kencana Prenada Media Group.

Rusman. 2010. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT.Raja Grafindo Pers.

Sagala, Syaiful. 2009. Konsep dan Makna Pembelajaran (Untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar). Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. 2010. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Pranada Media Group.

Suparman, Atwi. 2012. Desain Instruksional Model. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.

Sugiono. 2011. Statistika untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta

Sugiono, 2013.Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.Bandung : Alfabeta

Suryosubroto S, 1983. SISTEM PENGAJARAN dengan MODUL. Yogyakarta: Bina Aksara

Tirtarahardja, Umar dan La Sulo. 2005. Pengantar Pendidikan. Jakarta : PT Asdi Mahasatya.

Wena, Made. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Winataputra, Udin S. 2007. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka

Downloads

Published

2018-02-01

How to Cite

Muhammad, M., Hudaidah, H., & Supriyanto, S. (2018). Development Of History Learning Module For High School In Palembang City. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 7(1), 31–44. Retrieved from https://jc.ejournal.unsri.ac.id/index.php/criksetra/article/view/276

Issue

Section

Articles