Analysis of Pancasila Students Profile Media Needs for History Learning at Senior High School Number 1 in Indralaya
DOI:
https://doi.org/10.36706/jc.v13i2.15Keywords:
Need Analysis, Media, Pancasila Students Profile, History LearningAbstract
Abstract: In writing this article, the aim is to present the results of a needs analysis related to the use of media containing the profile character of Pancasila students by distributing questionnaires and interviews directly to the research location. This research was conducted at Senior High School Number 1 in 1 Indralaya using descriptive qualitative research methods. The data obtained in this research is in the form of qualitative data with analysis of the data obtained before being compiled into descriptive data for use in writing. Data collection techniques use questionnaires distributed to students and interviews conducted with educators. The research results obtained show that in the learning process students are more interested in learning that uses internet technology. The use of the internet in the history learning process has not been widely implemented in every school. In applying the dimensions of the Pancasila student profile, the internet can be an alternative by producing various media. This media can be used in the learning process through interesting history lessons. The media produced is in the form of posters, videos and historical dominoes.
Abstrak: Dalam kepenulisan artikel ini memiliki tujuan untuk mengemukakan mengenai hasil dari analisis kebutuhan terkait penggunaan media bermuatan karakter profil pelajar Pancasila dengan penyebaran angket dan wawancara langsung ke lokasi penelitian. Penelitian ini dilakukan di SMA Negeri 1 Indralaya dengan menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif. Data yang diperoleh dalam penelitian ini berbentuk data kualitatif dengan dilakukan analisis terhadap data yang diperoleh sebelum disusun menjadi data deskriptif untuk digunakan dalam tulisan. Teknik pengumpulan data menggunakan angket yang dibagikan kepada peserta didik dan wawancara dilakukan bersama pendidik. Hasil penelitian yang diperoleh menunjukkan bahwa dalam proses pembelajaran peserta didik lebih tertarik dengan pembelajaran yang menggunakan teknologi internet. Penggunaan internet dalam proses pembelajaran sejarah belum banyak diterapkan dalam setiap sekolah. Dalam penerapan dimensi profil pelajar Pancasila, internet dapat menjadi salah satu alternatif dengan menghasilkan berbagai media. Media tersebut bisa digunakan dalam proses pembelajaran melalui pembelajaran sejarah yang dibuat secara menarik. Media yang dihasilkan berupa poster, video dan domino sejarah.
Downloads
References
Arviansyah, M. R., & Nurfal, A. (2023). Analisis Kebutuhan E-Modul Berbasis Case Based Learning Pada Pelajaran Sejarah di SMA Srijaya Negara Palembang. 1(2), 45–55.
Bohi, S. T., Yohana Makaborang, & Njoroemana, Y. (2023). The Effect of Using the Problem Based Instruction Learning Model Aided by Media Posters on the Learning Outcomes of Class VIII Students of SMP Negeri 5 Umbu
Ratu Nggay. Formosa Journal of Multidisciplinary Research (FJMR), 3(3), 1105–1118.
Ghofur, A., & Youhanita, E. (2020). Interactive Media Development to Improve Student Motivation. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application), 3(1), 1. https://doi.org/10.31764/ijeca.v3i1.2026
Inayati, W. R. (2023). Pemanfaatan Materi Sejarah Poetri Mardika Dalam Memajukan Status Wanita Untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Peserta Didik. Jurnal Lani : Kajian Ilmu Sejarah & Budaya, 4(1), 27–42.
Iskandar, S., Rosmana, P. S., & Luthfiyyah, R. Z. (2023). Peningkatan Karakter Anak Bangsa Dalam Kurikulum Merdeka Melalui Program Profil Pelajar Pancasila. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research Volume, 3, 2729–2742.
Knaus, T. (2023). Emotions in Media Education: How media based emotions enrich classroom teaching and learning. Social Sciences and Humanities Open, 8(1), 100504. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100504
Liu, Y., Sun, X., Zhang, P., Han, P., Shao, H., Duan, X., & Jiang, J. (2023). Generation Z nursing students’ online learning experiences during COVID-19 epidemic: A qualitative study. Heliyon, 9(4), e14755. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e14755
Malysheva, O., Tokareva, E., Orchakova, L., & Smirnova, Y. (2022). The effect of online learning in modern history education. Heliyon, 8(7), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09965
Margaret, Haugh, K. L., & Taha, A. A. (2023). Down Syndrome Outreach During the COVID-19 Pandemic: An Interprofessional Zoom WhatsApp Collaboration in Syria. Journal of Pediatric Health Care, 37(2), 103–105. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2022.10.003
Muharivah, W., Matsin, A., Sovianti, M., & Kadri, R. L. (2023). Mahasiswa Sebagai Pilar Penting Perekonomian Di Era Revolusi Industri: Inovasi Dan Kreativitas Dalam Menyongsong Era Baru. Jurnal Ilmiah Penalaran dan Penelitian Mahasiswa, 7(2), 26–31.
Salim, H. (2023). Pengaruh Pembangunan Teknologi Dalam Persebaran Budaya Populer Di Kalangan Remaja Desa (Studi Di Desa Sambiroto, Sidoarjo). Abdimasku : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 418. https://doi.org/10.33633/ja.v6i2.1060
Sulkipani, S., Chotimah, U., Faisal, E. El, & Juniko, K. Y. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Buku Ajar Berbasis Kontekstual Pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(01), 1. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v12i01.9273
Syarifuddin, & Wulandari, B. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Menggunakan Adobe Premiere Pro Pada Kuno Peningkatan Kerajaan Sriwijaya Di Bukit Siguntang Untuk Mengurangi Masalah Belajar Online Selama Pandemi COVID-19 P-ISSN: Akademisi: Jurnal Teknologi Pendidikan Dilisensikan Di Bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution 4.0., 69–81.
Tricahyono, D. (2022). Upaya Menguatkan Profil Pelajar Pancasila Melalui Desain Pembelajaran Sejarah Berbasis Kebhinekatunggalikaan. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(1), 13. https://doi.org/10.17977/um0330v5i1p13-23
Tsulaia, N. (2023). Alat Pembelajaran Digital untuk Menciptakan Lingkungan Pembelajaran Baru.
Utari, E. D., Susanti, L. R. R., & Chotimah, U. (2022). Need Analysis of Learning Media Based 3 Dimensions in History
Learning. Journal of Curriculum Indonesia, 5(2), 84–93. http://hipkinjateng.org/jurnal/index.php/jci
Yolanda, S., Winarni, R., & Yulisetiani, S. (2022). The New Way Improve Learners’ Speaking Skills: Picture and Picture Learning Media Based on Articulate Storyline. Journal of Education Technology, 6(1), 173–181. https://dx.doi.org/10.23887/jet.v6i1.4
Yvonne, I. N., Saragih, Y. E., Nurhaliza, N., & Sahputra, D. (2023). Analisis Pemberian Edukasi di Media Sosial pada Masa Pandemi untuk Menghadapi Krisis Global Kedepannya. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2300–2305. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1837
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Umi Wulandari, Syarifuddin, Umi Chotimah, Sri Sumarni, Hermi Yanzi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.